Praktische tips bij een tegenvallende accommodatie

De zomervakantie staat weer voor de deur! Na een koud en nat voorjaar waar maar geen einde aan leek te komen kijk je uit naar een onbezorgde vakantie in een mooi zonnig oord. En bij een perfecte vakantie hoort ook de perfecte accommodatie. Maar soms voldoet de perfecte accommodatie bij aankomst of gedurende de vakantie niet aan de verwachtingen. Doorgezakte bedden, een kapotte airco, uitzicht op een blinde muur of het ontbreken van de beloofde (hotel)faciliteiten. Een kleine greep uit de problemen waar je mee te maken kunt krijgen. Heel vervelend natuurlijk en het kan een flinke domper zijn op je vakantie. Wat moet je in dit soort gevallen doen? Hieronder wat praktische tips.

Leg vast wat niet in orde is

Huur je een vakantiewoning of appartement, dan is het verstandig om bij aankomst en vertrek de accommodatie met de eigenaar of reisleiding door te lopen en uitleg te vragen over de aanwezige apparatuur. Leg direct vast als er iets niet in orde is. Maak foto’s van beschadigingen of andere gebreken. Maak ook bij vertrek een rondje door de accommodatie met de verhuurder of reisleiding en laat vastleggen dat je het gehuurde netjes en intact hebt achtergelaten om te voorkomen dat je later een claim krijgt van zaken die niet in orde zouden zijn.

Als je niet samen met de verhuurder een slotrondje kunt maken is het verstandig om toch wat foto’s te maken van hoe je het hebt achtergelaten. Zo heb je altijd bewijs en kan een discussies daarover in de kiem worden gesmoord.

Direct klagen wanneer er iets mis is

Om vervelende discussies achteraf te voorkomen is het van belang dat zodra je hebt vastgesteld dat er iets mis is met je accommodatie, je direct een klacht indient bij de organisatie of persoon waar je je vakantie bij hebt geboekt. Wacht dus niet tot halverwege of na je vakantie. In de meeste algemene voorwaarden van reisorganisaties of boekingsplatformen wordt je verplicht een klacht direct en ter plaatse te melden. Doe je dat niet, dan wordt het heel lastig om later nog een vergoeding of tegemoetkoming te krijgen. De reisorganisatie moet namelijk in de gelegenheid worden gesteld om de klacht ter plaatse op te lossen. Lukt dit niet, vraag dan een schriftelijk bewijs dat je een klacht hebt ingediend, zo heb je bewijs dat je ter plaatse hebt geklaagd en jij als vakantieganger aan je verplichtingen hebt voldaan.

Meld je dus zodra er iets mis is direct bij de reisleiding ter plaatse, de receptie van het hotel of de eigenaar van je vakantieaccommodatie. Is er geen reisleiding ter plaatse, bel en/of mail dan naar de reisorganisatie in Nederland. Vermeldt in het onderwerp van de mail dat het een klacht betreft. Ga in ieder geval nooit direct terug naar Nederland zonder de klacht te melden, dan wordt het heel lastig om je schade vergoed te krijgen.

Verzamel bewijs

Maak foto´s van de situatie en noteer namen en adressen van reisgenoten en/of andere personen die later kunnen getuigen of laat ze ter plaatse een verklaring opstellen. Bij terugkomst in Nederland is het belangrijk dat je binnen één maand een aangetekende brief naar het reisbureau of de reisorganisatie stuurt waarin je aangeeft wat de klacht is en vooral ook wat je van de reisonderneming verwacht. Dat kan bijvoorbeeld een schadevergoeding zijn vanwege gederfd reisgenot die maximaal gelijk is aan de reissom.

Tot slot

Als je via AirBnB huurt of direct bij de eigenaar van de vakantiewoning in het buitenland, besef je dan dat bij geschillen hoogstwaarschijnlijk het recht van toepassing is van het land waar de vakantiewoning gelegen is. Dit maakt het lastiger om je schade vergoed te krijgen als er iets mis is.  Ook met Nederlandse reisorganisaties kan het voorkomen dat het probleem tijdens of na je vakantie niet naar tevredenheid wordt opgelost. Schakel dan juridische hulp in.

Juridische Adviesdesk

Heb je de beheermodule B of C op je pakketpolis ,dan kun je kosteloos gebruik kunt maken van de Juridische Adviesdesk van DAS. Heb je geen beheermodule, en wil je dat wel om mee te profiteren van de vele voordelen, bel gerust. Wij zijn bereikbaar op 088-78866200

Je kunt telefonisch of per mail al je juridische vragen stellen aan een speciaal daarvoor bestemd team van juristen van DAS. Of het nu gaat om een vakantieaccommodatie, een vluchtvertraging of iets anders als werk, aankopen of letsel: bel gratis de Juridische Adviesdesk:

  • Telefoon 088-3279871
  • Email summa-legal@das.nl

De adviesdesk is bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:30 uur.                                                               Uw vragen per mail worden op werkdagen binnen 24 uur beantwoord.

Vraag een adviesgesprek aan

Wij horen graag wat er bij je speelt en waar we bij kunnen helpen. Hopelijk tot snel!