Cybercriminaliteit

Wij weten dat jij als ondernemer voortdurend bezig bent om je bedrijf te optimaliseren. En dat gaat vaak samen met automatisering en digitalisering. De voordelen ervan zijn duidelijk, maar hierdoor loopt je onderneming ook nieuwe risico’s. Steeds vaker worden bedrijven getroffen door virussen, hacks, DDos-aanvallen, ransomware en systeeminbraken. Maar ook het lekken van gegevens door menselijke fouten of technisch falen, kan een enorme impact hebben.

Wij hebben afspraken met verzekeraars gemaakt die cyberverzekeringen aanbieden. Hierdoor kunnen we samen met jou bepalen welke Cyberverzekering jouw bedrijf het beste beschermt tegen schade door cyberincidenten.

De 3 grootste misvattingen over cybercrime

Misvatting 1:

“Als kleine onderneming is het toch niet nodig om maatregelen tegen cybercrime te nemen?” Onder cybercrime verstaan we alle digitale aanvallen met een financieel doel. Oftewel: er wordt (indirect) geld of data (wat geld oplevert) gestolen. Onthoud dat cybercrime vrijwel nóóit persoonlijk gericht is. Ik hoor regelmatig: “Wie wil MIJ nu digitaal aanvallen? Ik ben toch helemaal niet interessant?” Of: “Mijn bedrijf is niet zo groot of rijk. Dan hoef ik toch niks te doen?”

Een enorm misverstand. Iedereen die ook maar iets van geld heeft, is interessant voor cybercriminelen. En dat hoeven echt geen tonnen of miljoenen te zijn. Een klein beetje is al genoeg! Kortom: iedereen is een mogelijk doelwit voor cybercrime. Dus óók gewone consumenten, zzp’ers en het mkb.

Misvatting 2:

Denken dat je voor je klant alles goed geregeld hebt “Er is toch een ICT’er en/of een systeembeheerder? En er zijn antivirusprogramma’s actief? Maar zo simpel is het niet.

Het is opvallend dat men vaak niet goed weet waarvoor ze zich beschermen. Terwijl dat juist zo belangrijk is. Je kunt pas daadwerkelijk wat doen aan cybercrime als je weet hoe cybercriminelen te werk gaan. Zeker bij e-mailbeveiliging. Onthoud dat mail een van de meest kostbaarste bezitten is. Zowel van een persoon als een bedrijf. Vrijwel álle vertrouwelijke en kostbare informatie staat erin. Een advies is om altijd 2stapsverificatie aan te zetten voor e-mail. Dus een wachtwoord via de computer en daarnaast een verificatie via bijvoorbeeld de telefoon. Stel dát jouw wachtwoord in verkeerde handen valt, dan is jouw mail niet direct geïnfiltreerd.

Misvatting 3:

“Een cybercrime-aanval gebeurt niet zo vaak. Hoe erg kan het zijn?”

Grote kans dat er bij je thuis en op het werk een brandalarm hangt. De kans dat deze daadwerkelijk dienst doet is klein. Maar dat je dit alarm nauwelijks nodig hebt, wil niet zeggen dat het niet nuttig is. Over een brandalarm zeggen we ook niet dat het weg moet, omdat er nooit of nauwelijks brand is. Hetzelfde geldt voor een goed cyberalarm en digitaal beveiligingssysteem. Want net als met een brand geldt: áls het mis gaat, kan het ook goed mis gaan. Onthoud dat een heel bedrijf na een geslaagde cybercrime-aanval in 1 klap stil kan komen te staan, niemand meer bij zijn e-mail kan, de helpdesk onbereikbaar is en geen nieuwe orders kunnen worden geplaatst. De kosten lopen daardoor al snel op.

En is er sprake van een datalek? Dan moet er gedegen onderzoek naar worden gedaan door experts. Daar hangt een prijskaartje aan. En dat onderzoek kan dagen of zelfs weken duren. Kostbare tijd, letterlijk en figuurlijk. Genoeg werk aan de winkel!

Cyber risicoscan

Met de Cyberverzekering bescherm je jouw bedrijf tegen schade door een incident. Maar liever voorkom je dat het zover komt. Je kan cybercrime en cyberrisico’s beperken met de juiste voorzorgsmaatregelen. Welke dat zijn, ontdekt je met een Cyber Risicoscan, die we voor jou beschikbaar hebben gesteld. Je krijgt beter inzicht voor welke cyberrisico’s jouw bedrijf gevoelig is.

Wil je meer informatie, heb je interesse in een risicoscan, of wil je een advies over de verzekeringsmogelijkheden? Bel ons! Wij kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden die bij je passen. Wij zijn bereikbaar per mail zakelijk@summa.nl of per telefoon 088 7866230.

Vraag een adviesgesprek aan

Wij horen graag wat er bij je speelt en waar we bij kunnen helpen. Hopelijk tot snel!