Show menu

"Betrokken & Deskundig"

Wat moet ik doen met mijn geboekte vakantie?

Moet ik de vervangende voucher voor mijn vliegticket accepteren?

Als de luchtvaartmaatschappij annuleert, krijg je normaal gesproken als reiziger je geld terug. Maatschappijen kunnen je ook een vervangende vlucht aanbieden, bijvoorbeeld nog de dag zelf. "Maar dat is nu geen optie omdat vooralsnog niet duidelijk is wanneer de vliegtuigen weer de lucht in gaan", zegt Marieke Hannink van claimorganisatie EUclaim.

Van de waakhond ACM en het ministerie van Economische zaken mogen de maatschappijen tijdelijk een voucher aanbieden. Dit om te voorkomen dat maatschappijen nu in een klap alle passagiers moeten terugbetalen en in de financiële problemen komen. Deze voucher kun je een jaar inzetten als consument. Lukt dat niet, dan kun je daarna alsnog restitutie aanvragen.

Risico van zo'n voucher is wel dat je uiteindelijk toch nog moet bijbetalen als vliegtuigmaatschappijen de prijzen omhoog schroeven wanneer er weer wordt gevlogen. De Consumentenbond roept de reisbranche op dat niet te doen, maar een garantie is er niet. En als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, heb je ook niks meer aan de voucher.

"Daarom adviseer ik mensen om niet direct te kiezen voor de voucher, maar om te vragen of het ticket meteen kan worden omgeboekt naar een vlucht over een paar maanden", zegt Hannink. "Dan loop je niet het risico dat je straks geld moet bijleggen."

Reizigers kunnen bovendien bij onder andere KLM en Transavia sowieso omboeken zonder bijkomende kosten, of de vlucht nou uiteindelijk doorgaat of niet.

Ik heb een all-inclusive vakantie of een andere pakketreis geboekt. Wat moet ik doen?

Voor pakketreizen geldt eigenlijk hetzelfde als voor vliegtickets. Bij annulering moeten ook touroperators normaal gezien de gehele reissom terugstorten. Zij mogen net als de luchtvaartmaatschappijen, reizigers nu een voucher aanbieden die zes maanden tot een jaar geldig is.

Let op: dat geldt alleen als de aanbieder annuleert. "Annuleer nu niet alvast zelf je vakantie, want dan draai je in de meeste gevallen zelf op voor de kosten", zegt Mirjam Dresmé van reisbrancheorganisatie ANVR. Zij adviseert dan ook te wachten totdat de touroperator een besluit neemt.

Daarnaast bieden operators, zoals TUI, ook een versoepelde omruilgarantie. Zo kunnen reizigers nu besluiten om hun meivakantie alvast opnieuw in te plannen. Maar ook dan geldt: het kan zijn dat de reis die je in mei zou maken in november ineens duurder uitvalt, omdat er dan veel vraag is naar vliegtickets.

Wat moet ik doen als ik internationale treinkaartjes heb geboekt?

Doordat er steeds minder verkeer is tussen de EU-landen, is ook de internationale dienstregeling behoorlijk uitgekleed, aldus Hessel Koster van de NS. "Over het algemeen kunnen mensen die voor de komende weken een internationaal treinkaartje hebben hun geld terugvragen."

Let op: de regelingen verschillen iets per aanbieder. Eurostar, dat het treinverkeer naar Londen verzorgt, biedt reizigers met tickets tot 30 april vooralsnog alleen een e-voucher aan. Thalys laat klanten met tickets tot en met 30 april kosteloos omboeken of annuleren. Het maakt daarbij niet uit of de trein wel of niet rijdt. Als je een ticket hebt voor mei of juni kun je tot een maand voor vertrek annuleren of omboeken.

Kan ik gewoon naar de camping of het vakantiepark in Nederland gaan?

Er is veel onduidelijk wat betreft campings en vakantieparken in Nederland. Iedere regio heeft zijn eigen besluit genomen. Hierdoor verschillen de regels in het hele land. In de ene regio moeten vakantieparken sluiten, in de andere mogen ze gewoon openblijven. Ook tussen campings zijn er grote verschillen. Op sommige plekken mogen mensen wel naar hun stacaravan, andere campings moeten helemaal dicht.

Op sommige vakantieparken en campings die nog wel open zijn, zijn bijvoorbeeld het restaurant, de bowlingbaan en het zwembad wel gesloten. Er is weinig vermaak en ouders met kinderen willen hun vakantie daarom misschien annuleren. "Als je het vakantieverblijf boekte terwijl die faciliteiten nog wel beschikbaar waren, heb je recht op een gedeeltelijke terugbetaling", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. Als je überhaupt niet meer wilt gaan omdat die faciliteiten er niet meer zijn, kun je volgens de Consumentenbond de boeking kosteloos annuleren en geld of een voucher krijgen.

"Wees daarin reëel", zegt Donat. "Geld terugkrijgen is nu misschien niet mogelijk." Toch is het volgens haar wel belangrijk om goed naar de voorwaarden te kijken, want niet alle vouchers bieden dezelfde garantie. "Gebruik je boerenverstand."

Als je een huisje gehuurd hebt bij een particuliere verhuurder? Neem dan contact op met de verhuurder en probeer samen zo goed mogelijk uit deze bizarre situatie te komen.

Ik heb een appartement gehuurd via Airbnb, kan ik dat kosteloos annuleren?

Ook Airbnb heeft de voorwaarden aangepast met het oog op het coronavirus. Heb je een appartement of kamer via het platform geboekt op of voor 14 maart, met een incheckdatum tot 31 mei, dan kun je kosteloos annuleren en kiezen voor je geld terug of een reistegoed. Voor alle reserveringen na eind mei gelden de normale annuleringsvoorwaarden van de verhuurder.

Als je pas na 14 maart geboekt, is er ook geen speciale regeling. Je wist toen namelijk al dat er een risico was dat je vakantie niet door zou gaan vanwege het coronavirus, volgens Airbnb. Als de huurder of verhuurder zelf besmet is met het virus, dan is er wel een uitzondering.


Bron: Nos.nl/artikel2329378-wat-te-doen-met-je-al-geboekte-en-betaalde-meivakantie

Direct zelf regelen

Ik wil:

Liever persoonlijke hulp?

persoonlijke hulp Adres en route